NORRTÄLJE STAD VÅREN 2022
Under våren 2022 genomför STADSRÖRA ett skräddarsytt program för Norrtälje stads 400- årsjubileum: DANSANDE PARKER. Tillsammans med Helena Lambert i STADSRÖRA får elever i Norrtälje stad skapa dansanta ljudverk för stadens parker.
NORRTÄLJE KOMMUN HÖSTEN 2021 - HÖSTEN 2022:
"SE, HÖR, LYSSNA, GÖR!" - ett skapande möte med omgivningen
STADSRÖRA har i sitt fleråriga konstprojekt i Norrtälje Stad samarbetat med SKAPANDE SKOLA/Norrtälje Kommun och särskilt inriktat sig på samtal och kreativa möten med barn och unga. Konstgruppen har i mötet dessa målgrupper utvecklat olika metoder för att med olika sinnen både uppleva och uttrycka relationen mellan människa och omgivning.
Hösten 2021 genomförde STADSRÖRA plats-specifika utforskningar och platslekar med skolklasser i Norrtälje stad, i Grisslehamn, Rånäs, Hallstavik/Skärsta, Riala, Rimbo och på Köpmanholm. Hösten 2022 kommer STADSRÖRA fortsätta projektet med elever i Älmsta, Rimbo och Ekebyholm.
Hösten 2021 genomförde STADSRÖRA plats-specifika utforskningar och platslekar med skolklasser i Norrtälje stad, i Grisslehamn, Rånäs, Hallstavik/Skärsta, Riala, Rimbo och på Köpmanholm. Hösten 2022 kommer STADSRÖRA fortsätta projektet med elever i Älmsta, Rimbo och Ekebyholm.
STADSRÖRA UNDER COVID -19
När vi inte kan närma oss varandra rent fysiskt kan vi ändå med vår kropp medvetandegöra och nyfiket närma oss våra sinnen i samspel med naturen, landskapet och vår närmiljö.
Våra workshops nedan sker utomhus i mindre grupper, under lekfulla, kontrollerade och trygga former. Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
Våra workshops nedan sker utomhus i mindre grupper, under lekfulla, kontrollerade och trygga former. Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
DANSBADA - att möta omgivningen med alla sinnen (förskola från 4 år - åk 4)
Konceptet “dansbad” är utvecklat av Helena Lambert och Sara Lindström. De har inspirerats av den japanska seden att "skogsbada". I ett skogsbad blir deltagaren lotsad av en guide till en fördjupad kontakt med den omgivande miljön - att ta in skogen med alla sinnen - en närvarande, sensorisk kontakt med en levande miljö som både ger en förhöjd estetisk upplevelse men också återhämtning och läkning. Det finns inget krav på att prestera utan fokus ligger på sensorisk samexistens.
Dansbadet är upplagt som en slags SPA-upplevelse. Eleverna bjuds in till en "badritual" i en skog, eller ett parkområde nära skolan där det är tryggt att röra sig. I mindre grupper, lotsas de till olika "bad" som utgörs av olika rum i naturen där ett sinne i taget får fullt fokus. Dansbadet avslutas med en längre rörelseövning där kroppens alla sinnen samverkar i en slags dans med omgivningen. |
VARFÖR DANSBADA?
Dansbadet erbjuder eleverna tillfälle att (åters)skapa en lyhördhet för samspelet och balansen mellan kroppens sinnen. Samtidigt erbjuder Dansbadet ett förhöjt kroppsligt möte med den omgivande naturen vilket kan leda till spännande och kreativa reflektioner kring människans samspel med sin omgivning. Lärarhandedningen erbjuder en fortsatt utforskning av sinnena genom praktiska och reflekterande övningar inom ämnen som biologi, naturkunskap, svenska, samhälle, bild och idrott. Lärarhandledning med förberedelseövningar och efterarbete ges ca två veckor innan bokad workshop.
Dansbadet erbjuder eleverna tillfälle att (åters)skapa en lyhördhet för samspelet och balansen mellan kroppens sinnen. Samtidigt erbjuder Dansbadet ett förhöjt kroppsligt möte med den omgivande naturen vilket kan leda till spännande och kreativa reflektioner kring människans samspel med sin omgivning. Lärarhandedningen erbjuder en fortsatt utforskning av sinnena genom praktiska och reflekterande övningar inom ämnen som biologi, naturkunskap, svenska, samhälle, bild och idrott. Lärarhandledning med förberedelseövningar och efterarbete ges ca två veckor innan bokad workshop.
Längd: ca 40 min per Dansbad och halvklass. 120 min för helklass.
Målgrupp: Från förskola (4 år) till åk 4. Särskola upp till gymnasiet.
Antal elever/barn: max 30 elever per 120 minuter
Utveckling/fördjupning: Den här workshopen går att utveckla till flera tillfällen. Varje gång ett dansbad upprepas kan erfarenheten av både kroppens sinnen och det omgivande landskapet fördjupas och berikas.
Målgrupp: Från förskola (4 år) till åk 4. Särskola upp till gymnasiet.
Antal elever/barn: max 30 elever per 120 minuter
Utveckling/fördjupning: Den här workshopen går att utveckla till flera tillfällen. Varje gång ett dansbad upprepas kan erfarenheten av både kroppens sinnen och det omgivande landskapet fördjupas och berikas.
TÄRNINGEN ÄR KASTAD - slumpvandringar i landskapet (åk 6-9)
“Tärningen är kastad” är en lekfull övning i att möta sin omgivning på nya icke - normativa och oförutsägbara sätt. Eleverna får, i mindre grupper, och med hjälp av två tärningar, en som bestämmer vägen och den andra aktioner, ta sig fram genom sin närmiljö. De hamnar på platser, utför aktioner och går längs med sträckor de kanske aldrig har gjort. Kanske berättar denna lekfulla resa något nytt om både dem själva och platsen de befinner sig på? I den här workshopen använder sig eleverna av sina ipads för att dokumentera sin äventyrsfärd. Tillbaka i skolan skapar de foto- eller filmberättelser av sin slumpvandring som de visar för varandra.
|
Längd: 40 x 40 min plus avslutande dramaturgiskt arbete och reflektion 40 min. Totalt 120 min.
Målgrupp: Årskus 6- 9. OBS! Vi kan även möta yngre åldrar men då utgår del-momentet “skapa film”.
Antal elever/barn: Helklass, halvklass eller i mindre grupp beroende på önskemål.
Utveckling/fördjupning: “Tärningen är kastad” går jättebra att göra som en fristående workshop men den lämpar sig också som en introduktion till ett längre film- eller fotokoreografiskt projekt där eleverna, i sina grupper, fortsätter att utforska film- fotoberättande tillsammans med plats-specifika koreografiska övningar ute i närmiljön.
Målgrupp: Årskus 6- 9. OBS! Vi kan även möta yngre åldrar men då utgår del-momentet “skapa film”.
Antal elever/barn: Helklass, halvklass eller i mindre grupp beroende på önskemål.
Utveckling/fördjupning: “Tärningen är kastad” går jättebra att göra som en fristående workshop men den lämpar sig också som en introduktion till ett längre film- eller fotokoreografiskt projekt där eleverna, i sina grupper, fortsätter att utforska film- fotoberättande tillsammans med plats-specifika koreografiska övningar ute i närmiljön.
ATT SKAPA EN PLATS PÅ EN PLATS - plats-specifikt skapande (förskola från 4 år - åk 1)
Vi beger oss ut i närmiljön i jakt på en plats. Men vad är egentligen en plats? Vart börjar den och vart tar den slut? Var är mitten? I vår omgivning finns både stora och små platser. Vissa har naturliga inramningar och andra platser är så stora att de är svåra att upptäcka. I den här workshopen utforskar vi just begreppet plats men också vad det kan innebära att skapa en plats på en plats. Genom röst, rörelser och positioner har vi möjlighet att skapa en tillfällig plats på platsen. Ett skapande rum - där tiden också ger en dimension till platsbegreppet. Gemensamt lägger vi till en dramaturgi med början - mitt och slut. Och vips så blev det ett temporärt platsspecifikt verk! En koreografisk lekstuga för de minsta och för barn med olika funktionsvarianter.
Barnen uppmuntras att utforska sin närmiljö men de får också prova att påverka den. Workshopen kan, förutom att ge fördjupad kropps- och rumsuppfattning och utlopp för kreativa idéer och samskapande, även ge en insikt om hur vi kan “skapa plats” och “ta plats” genom att verkställa våra idéer i den fysiska världen. |
Längd: Utflykten: ca 100 - 120 minuter inkl mellis eller 3 besök a 40 minuter.
Målgrupp: Förskola (4-5 år), åk F-1, särskola
Antal elever/barn: Helklass, halvklass eller i mindre grupp beroende på önskemål.
Utveckling/fördjupning: Den här workshopen går att göra i ett utflyktsformat eller i tre återvändande kortare workshops vilket ofta passar de yngre barnen. Workshop 1: “Att hitta en plats”. Workshop 2: “Platsens själ”. Workshop 3: “En händelse på platsen.”
Målgrupp: Förskola (4-5 år), åk F-1, särskola
Antal elever/barn: Helklass, halvklass eller i mindre grupp beroende på önskemål.
Utveckling/fördjupning: Den här workshopen går att göra i ett utflyktsformat eller i tre återvändande kortare workshops vilket ofta passar de yngre barnen. Workshop 1: “Att hitta en plats”. Workshop 2: “Platsens själ”. Workshop 3: “En händelse på platsen.”